c S

Novela Zakona o osnovni šoli ne ukinja dopolnilnega pouka

06.03.2024

Po tem, ko je bila novela Zakona o osnovni šoli objavljena v Uradnem listu Republike Slovenije smo v medijih zasledili pomisleke in namigovanja, da prenovljeni koncept razširjenega programa ukinja pomoč, ki so jo bili učenci zdaj deležni v okviru dopolnilnega pouka. Na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje pojasnjujemo, da gre za napačno interpretacijo.

Novela zakona osnovnim šolam nalaga obvezo, da bodo v razširjenem programu še vedno morale izvajati dejavnosti, ki bodo namenjene dodatnemu utrjevanju znanja ter pomoči učencem z učnimi težavami, lahko tudi v večjem obsegu kot do zdaj.

Poleg Novele Zakona o osnovni šoli so bili v Uradnem listu Republike Slovenije 1. marca 2024 objavljeni tudi ključni programski dokumenti, ki jih je predhodno sprejel Strokovni svet RS za splošno izobraževanje, med drugim Kurikulum za razširjeni program osnovne šole, in ki podrobneje urejajo način in vsebine dela v razširjenem programu. Predmetnik za osnovne šole tako predvideva najmanj 1,5 ure tedensko na oddelek za vsebine iz sklopa samostojno in sodelovalno učenje, vsebino tega sklopa pa sestavlja tudi pomoč pri učenju učencem z učnimi težavami, kar se je pred uvedbo novele Zakona o osnovni šoli opredeljevalo kot dopolnilni pouk. Ta del razširjenega programa je zajet v sklopu Samostojno in sodelovalno učenje.

Sklop samostojno in sodelovalno učenje je namenjen širjenju in poglabljanju znanja, utrjevanju strategij in veščin za uspešno učenje, razvijanju učnih navad, razvijanju zmožnosti samouravnavanja procesov učenja in prevzemanja odgovornosti za procese učenja in dosežke. Znotraj sklopa je med drugimi vsebinami poudarjena posebna vsebina z naslovom Dodatna podpora in pomoč učencem pri učenju.

Namen dejavnosti je: odkrivanje in prepoznavanje učenčevih težav pri učenju; iskanje veščin in strategij za premagovanje ovir pri učenju ob upoštevanju močnih področij; odpravljanje vrzeli v znanju, tudi zaradi morebitne daljše odsotnosti učenca; nudenje podpore po kontinuumu pomoči, ob upoštevanju narave in specifičnosti učnih težav; vključevanje učenca v pripravo individualiziranega delovnega načrta učenja in pomoči; odkrivanje in prepoznavanje ter podpiranje učenčevih močnih področij ter talentov; vključevanje nadarjenega učenca v pripravo individualnega načrta in mape dosežkov; nudenje individualne in/ali skupinske pomoči učencem, ki imajo težave in primanjkljaje pri učenju, kot tudi učencem, ki presegajo predpisane učne standarde.

Poudarjamo, da bodo morale osnovne šole omenjene vsebine še vedno izvajati najmanj v obsegu, kot ga določa predmetnik, posamezna šola pa se bo lahko odločila tudi za povečanje števila ur iz omenjenega sklopa. Uvedba razširjenega programa bo tako šolam omogočila več avtonomije in manevrskega prostora pri prilagajanju vsebin potrebam in željam učencev.

Pomembno je tudi vedeti, da se bo prenovljeni koncept razširjenega programa v osnovne šole uvajal postopoma. V šolskem letu 2024/25 ga bo izvajalo 144 šol. To so šole, ki so bile vključene v poskus uvajanja. Ostale šole se bodo vključevale na podlagi sklepa ministra do vključno šolskega leta 2028/29, ko se bo prenovljeni koncept razširjenega programa izvajal na vseh šolah.


Vir: Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, 6. 3. 2024


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala EDUS.